Monday, May 24, 2010

Millenium Falcon

Then, ini adalah published entry ke-100 aku dalam dunia berblog!!

"Wah!! Tahniah! Tahniah!! You're genius!!"



Aku bagaikan boleh mendengar sorakan para pembaca dan penyokong aku selama ini (blah la tIc!!), sama ada secara terang-terangan ataupun pembaca senyap tanpa komen, mahupun anonymous... siapa jua anda, dirimu begitu berharga...

Kalau takde kerja lain tu, sila teruskan membaca... kui kui kui...

sekadar hiasan

Aku ada katakan yang ini adalah 100th published entry, so known by you now, ada dekat setengah dozen entry yang aku tak publish, atau gagal dipublishkan, sebab nak tunggu idea datang untuk cari finishing yang bagus, ataupu perlukan sedikit research lagi untuk jadikan ia berkualiti...

Well, if you judging from my 99 previous entries, you should know not to put any hope at all on those unpublished articles to be some sort of masterpiece or anything... Apa-apa pun, mereka akan sama jugak dengan entri-entri lain...Aku pun tak tahu best ke tak, yang aku tahu, aku syok sendiri, rasa cambest jer... wakakak!!

So, adakah aku nak buat insight untuk blog aku ni pada entry ke 100? Rasanya tak...

Kali ni aku nak sentuh sikit pengalaman aku deal with sport related injury.

Dalam brief spell karier sukan amatur aku, mewakili Universiti dan sekolah aku dulu dalam sukan Taekwondo, I was fortunate enough to not getting a bad injuries (but that never parallel with my achievement, unfortunately.. huhu), but never escape some minor one...
By minor, I do mean that those injuries, should take at least weeks to properly heal...

But now, I'm trying to talk about the power of healing that came from a right method and a right mentality! Healing through the power of mind...

Ketika dalam persediaan untuk kejohanan Taekwondo tertutup Universiti aku (annual events), masa aku dalam final year, dalam final week of the preparation, somehow I'm unlucky enough to get some strain kat bawah paha. Sakit tu tak la sangat, tapi yang pastinya kaki cuma boleh limited raise je, so, high kick is almost imposible... To make thing worst, kaki yang kena tu ialah kaki kanan aku!

Dalam pada aku dah berkira-kira untuk join tournament tu dengan bergantung harap pada sebelah kaki je, dan harap tiada siapa pun yang perasan pada hari tourney tu. Tapi pada masa yang sama, aku gunakan segala jenis rawatan yang mungkin... Letak ais, dan ikat bahagian yang sakit dengan ketat! Aku letak ais balut dengan kain, dan guna kain lain untuk ikat bahagian yang sakit tu dengan ketat... Lepas tu, hadkan pergerakan!

Serious, aku tak harapkan banyak sangat pun dari rawatan carca marba aku ni... haw haw!!

Tapi lucky me, 2,3 hari kemudian, dah tak rasa dah sakit, dan boleh tendang menendang seperti biasa! Sebenarnya, pada hari pertama selepas rawatan tu aku dah rasa agak ok, tapi untuk make things sure, aku teruskan rawatan dan rehat untuk 2,3 hari...

Sebenarnya rawatan dengan ais adalah prosedur standard bagi setiap injury sport-related, terutamanya bila melibatkan bruising... Kalau berdarah tu, lain cerita la, sebab kena hentikan darah dulu, basuh luka dan balut...

Gila ke apa letak ais kat orang yang berdarah?

Namun demikian, dalam masyarakat kita yang lebih percayakan minyak panas adalah ubat bagi segala-galanya termasuk kanser dan sakit buah pinggang, even budak sains (tapi tak tahu la kalau budak sains kesihatan dan perubatan pun termasuk sekali...) pun akan pergi letak minyak panas dulu sebelum consult doktor ataupun coach diorang, yang golongan ini (doktor dan coach), kalau jenis yang terpelajar, pastinya akan mencadangkan ais sebagai cara rawatan yang utama!

Cerita pasal jenis atlet yang degil ni, akan ambik satu entry penuh pulak untuk diceritakan lain kali (kalau aku rajin)

Letak ais memang 'miraculously' berkesan. Jika nak tahu bagaimana ia sebenarnya berkesan (scientifically), cuba la search kat Wiki, aku rasa mesti ada punya, tapi yang aku faham, konsepnya adalah, dengan meletakkan ais di sekitar lebam, atau kawasan sakit, kita akan bagi sel-sel rosak disekitar kawasan sakit itu mati (apoptosis) lebih cepat, dan sistem tubuh akan menggantikan sel-sel yang mati itu dengan sel-sel baru...

Sel-sel baru sudah tentulah akan sihat walafiat, so, dengan automatiknya sakit kita hilang...

Kalau tak nak pedulikan penerangan saintifik, boleh sahaja beranggapan bahawa ia adalah kuasa Tuhan yang Maha Esa, yang penting sembuh... dan jangan lupa bersyukur!

Ok, kita belum masuk bab healing through the power of mind lagi... walaupun ais adalah kaedah atau 'ubat' yang kita gunakan untuk menyembuhkan sakit kita tadi, kebanyakan ahli sukan akan mendapati ia sukar untuk shrugged off injury dalam masa yang singkat... 2,3 hari sudah tentu bukan tempohnya, sekurang-kurangnya mereka akan bagi masa seminggu untuk sakit sembuh sendiri, and that with the best care that they can have!

Tapi dalam kes aku tadi, aku desperate, sebab seminggu adalah masa untuk tournament tu tiba, dan kalau nak berehat selama itu, memang aku harus kiss good-bye untuk sebarang harapan pingat!

Namun, sebab itulah, seseorang atlet itu perlu ada keyakinan dan percaya bahawa mereka boleh sembuh, dengan rawatan yang intensif dan disiplin yang tinggi! Disiplin di sini bermaksud mendapatkan rehat yang secukupnya. Betul-betul cukup! Kalau boleh minimakan pergerakan!

Nak makan pun, kalau boleh minta tolong kawan-kawan belikan! Biarlah kalau orang nak anggap yang kita macam baru dilanggar steam roll sekalipun, abaikan penghinaan diorang... wakakak!!

Seriously, takde lah sampai macam tu, tapi itulah ideanya... haw haw!!

Kepercayaan ini memang mujarab, masakan tidak, dengan hanya percayakan sesuatu sahaja, sebenarnya kita boleh terus merasainya... Bagaimana pula kita nak menerangkan fenomena paranormal dan kepercayaan tahyul yang berleluasa dalam masyarakat kita? We see what we believe... and apparently, we can heal if we thought so either!

Sebab tu aku tak terkejut time Wayne Rooney hanya ambil masa seminggu je untuk sembuh lepas terhencut-hencut keluar selepas game kat Munich baru-baru ini...

T/t: So, have faith!

2 comments:

  1. wayne rooney mungkin akan menjadi penyerang tunggal untuk world cup nanti...kata capello...

    go rudeboy~~~~~

    ReplyDelete
  2. tu la pasal... kalo nak rooney main single striker, England kena main formation Man Utd la... masalahnya, Man Utd ada Giggsy, Valencia,ngn Nani... busuk2 pon ada Park...

    England ada sape winger? Lennon ngn Walcott?? LOL!!

    ReplyDelete

trashtalk here, beware, everything you said can and will be used against you~ LOL