Sunday, June 6, 2010

PTD: Pneumonia. Trainer. Death

Baru-baru ni ada berita gempar berlaku... Bukan, bukan pasal askar Israel laknatullah menyerang kapal bantuan kemanusiaan Fortilla, tetapi sesuatu yang lebih tidak logik! Seorang pelatih PTD kritikal selepas terkena jangkitan paru-paru selepas latihan ala komando di sebuah kem latihan.

Mangsa meninggal dunia dalam 24 jam setelah dilaporkan tenat!

Reaksi pertama tIc ialah, "Pergh!Nasib baik aku tak kena pergi training tu lagi!"

Bacaan lanjut aku mengenai laporan tersebut dalam akhbar Berita Hairan mendedahkan sesuatu yang mengejutkan apabila kononnya mangsa hanyalah demam biasa sahaja menurut doktor, tetapi disebabkan mangsa meneruskan latihan, dengan sedikit unsur paksaan dan ugutan, menyebabkan sakitnya bertambah teruk! Mungkin yang menambah terukkan keadaan mangsa adalah denda yang  dikenakan oleh pelatihnya, apabila dia didenda terjun ke dalam parit berlumpur setelah mangsa gagal hadir satu sesi latihan disebabkan sakitnya itu... Mungkin juga keadaannya diburukkan lagi oleh hakikat yang kem latihannya yang tidak bekerjasama untuk memaklumkan keluarga mangsa mengenai keadaan kesihatannya. Bahkan, menurut ibu mangsa setelah mangsa meninggal dunia, pihak kem tidak pernah memaklumkan apa-apa kepada pihak keluarga mangsa, hanya pihak hospital yang memberi makluman, setelah pesakit sudahpun tenat.

Kes ini menyebabkan aku terfikir, kenapa something so simple boleh jadi seteruk ini, walhal kalau pelatih tersebut mendapat rawatan dan rehat secukupnya semasa sakit awalnya itu, perkara ini not even akan timbul... let alone dah jadi isu besar apabila melibatkan kematian! Of course, ajal maut, rezeki, jodoh pertemuan tu di tangan Tuhan, but one can't help but to think that this is something avoidable! So, di mana silapnya?

Tipikal bagi tIc untuk tidak menuding jari kepada mana-mana pihak, melainkan menyalahkan semua pihak  yang terlibat!

Now, come to think about it, apakah yang penting sangat dengan latihan ala komando untuk seorang Pegawai Tadbir Diplomatik? Walaupun namanya begitu, dan aku pun tak berapa jelas dengan bidang tugas sebenar jawatan ni, tapi rasanya mereka bukanlahakan menjadi spy atau agen ala-ala FBI, CIA ataupun Chuck pun, kan? So, apa yang penting sangat dengan latihan komando untuk pelatih PTD? Untuk survival?

well, I don't know about you, but death by lung infection doesn't sound like surviving to me!

Apa jadah bagi seorang jurulatih untuk membenarkan seorang yang jelas tidak berkeupayaan untuk meneruskan latihan? Apakah yang cuba dicapai dengan melatih orang yang sakit? Sahih lah jurulatih tersebut doesn't know a damn thing about training! Tak bertauliah, tak pernah join coaching course of any sort! Mungkin itu adalah cara biasa digunakan untuk melatih tentera atau komando, tapi mangsa bukannya nak join army ke, apa ke... Inilah sebabnya aku tak berapa suka orang-orang military ni. For 'em, apa yang civillian tahu adalah not enough, not tough enough, bagi mereka, kalau ini adalah perang, kita takkan survive!

Well, newsflash for you, not everybody will be involve in war directly, that's why we have arm force at the first place, fucking idiot!!

Jika diambil kes seorang jurulatih sejenis sukan, matlamat utama latihan yang dilatihnya haruslah untuk membina seorang atlet yang kuat fizikal dan mentalnya untuk ultimate goal adalah emmenangi sesuatu kejohanan sukan tersebut, be it gold medal in Olympic games, Thomas Cup or FIFA World Cup, matlamatnya adalah untuk menang, dan untuk menang, seorang atlet perlu berada dalam keadaan fizikal dan mental yang terbaik, bukannya sakit! Sebab itulah, apabila seorang atlet professional injured atau sakit, beliau akan dikecualikan daripada latihan, ataupun membuat latihan sampingan yang sesuai yang tidak memburukkan lagi keadaan kesihatannya. Ini kerana matlamat utama terhadap seorang pelatih/atlet yang sakit adalah menyembuhkannya [mengembalikan keadaannya kepada 100%], bukannya mencampakkannya ke dalam parit berlumpur!

Sebab inilah aku katakan jurulatih tersebut tak bertauliah!

Sedikit sebanyak, even with all due respect to the arwah, she share a part of the blame too!

Pada awalnya, dia sudah ingin berhenti atau menangguhkan latihannya, tetapi setelah diberitahu bahawa beliau harus mengulanginya kembali dalam masa 2 tahun kemudian, mangsa mengambil keputusan untuk meneruskan latihan. Aku rasa, claim insuran akan menyisat sampai sini sahaja, ternyata meneruskan latihan adalah atas dasar kehendak mangsa sendiri! Mangsa sepatutnya mengambil sahaja keputusan untuk mengangguhkan latihan, dan mengulanginya pada masa akan datang. Sekurang-kurangnya sehingga dia mempunyai persiapan fizikal dan mental yang lebih tinggi daripada ketika itu. Dan sebenarnya dia juga mempunyai peluang lain utnuk berhenti, setelah demamnya bertambah teruk akibat latihan, dan setelah dinasihatkan rakan-rakannya untuk berhenti, namun mangsa nampaknya enggan berbuat demikian, sehinggalah kepada peristiwa terjun parit tersebut. So, memang salah dia sendiri juga untuk tidak menarik diri while the chance still there! She should just be firm with her decision to stall the traning and continued it on forthcoming years! Mana yang lebih penting? Meneruskan latihan yang boleh diulang, atau kesihatan sendiri?

Dalam kes ini, nyawa sendiri?

Seterusnya, walaupun aku tidak tahu secara pasti, namun aku percaya, family mangsa juga sepatutnya menerima tempias kesalahan/kemalangan ini. Mungkin expectation mereka terhadap mangsa yang mendorong mangsa untuk berfikir berkali-kali untuk menarik diri daripada latihan tersebut. Aku boleh bayangkan betapa susahnya untuk dipilih menjadi PTD. Daripada entah berapa banyak exam [yang aku pergi hari tu pun dah ambil masa sehari suntuk], interview lagi, pilih dari beratus-ratus ribu orang, dan sekarang hanya tinggal menjalaini latihan tak masuk akal tu je lagi, too close, yet too far. Takkan nak back off time tu, ye tak? Mungkin atas dasar ingin memberi kehidupan yang lebih baik untuk familinya [mangsa mempunyai suami dan anak, aku tak pasti pulak berapa orang anaknya] walaupun sebelum ini mangsa sudah bekerja di sektor pembankan, namun masih memilih untuk menyertai latihan ini bagi melayakkannya menjawat jawatan PTD, mungkin memberikan faedah yang lebih baik dari kewangan dan sebagainya. Jadi, boleh dikatakan, walaupun dalam jumlah faktor yang kecil, familinya juga bersalah dalam hal ini!

Tapi mangsa pun sepatutnya know her limit. Kenapa perlu push so hard kalau badan tak mengizinkan? Orang cakap, 'health is wealth' and it's so true! Rezeki kan di tangan Tuhan, mungkin certain things just not meant to be, so, don't push so hard... back off at the right time is the instinct of a survivor!

Dan kesalahan yang pastinya dipandang sebagai paling berat pastinya diletakkan ke atas pihak pengurusan kem/latihan or whatfuckingever yang first, memaksa pelatih yang sakit meneruskan latihan! Bangan pun boleh bezakan antara orang sakit dan sihat. Second, kenapa perlu bagi hukuman yang tak masuk akal? Yang dilatih adalah seorang dewasa berumur 30 tahun, bukannya remaja ingusan yang degil berumur 15 tahun? Orang sakit pulak tu! Third, kenapa susah sangat nak beritahu family mangsa keadaan kesihatannya?

Hah, jawabla kalau berani!


T/t: Press The Dial [apa-apa pun, takziah untuk keluarga mangsa, dan diharap satu siasatan menyeluruh dilakukan, TUDM dah awal-awal menafikan sebarang penglibatan mereka!]

No comments:

Post a Comment

trashtalk here, beware, everything you said can and will be used against you~ LOL