Monday, January 11, 2010

Martial Art or Self-Defense?

What is the different between those? Every martial arts taught of self-defense (so do I believe) but not every self-defense is a martial arts...

Dalam bahasa Melayu, martial arts boleh la kita translate sbg seni mempertahankan diri atau seni tempur, manakala self-defense lebih kepada teknik mempertahankan diri. Dalam konteks Martial Arts, self-defense akan diajar kepada setiap pelatih, namun terdapat juga ruangan dalam latihan untuk mempelajari dan melatih seni sesuatu martial arts itu sendiri (dah nama pon 'arts' kan?)

Jadi, terdapat juga unsur-unsur dalam martial arts yang tidak berkaitan dengan self-defense. Secara mudahnya saya ambil contoh seni silat... bunga silat adalah unsur penting dalam seni silat, dalam pertandingan silat olahraga sekalipun, seni ini tidak boleh kurang. Tidaklah saya menyatakan seni itu salah atau tidak perlu... dalam satu aspek, bunga silat sebagai contoh, serve as one of the technique use to help self-defense aspect of the silat arts itself, tapi secara directnya, ia tiada fungsi dalam self-defense itu sendiri... Maksud saya ialah, bunga silat tidak akan menyebabkan seseorang musuh itu sakit, atau terasa terancam... Dan bunga silat cuma satu contoh sahaja, terdapat juga aspek-aspek lain dalam martial arts lain yang fungsi dia sama seperti bunga silat, iaitu perkakas seni untuk membantu aspek self-defense tanpa fungsi langsung/direct kepada self-defense techniques itu sendiri...

Memandangkan saya seorang pelatih Taekwondo, banyak contoh yang akan saya berikan kelak adalh dari seni ini sendiri, dan jika para pembaca melatih seni-seni lain, wajarlah para pembaca mencari kaitannya dengan seni yang diamalkan masing-masing untuk memudahkan pemahaman.

Apakah Martial Arts?

Martial Arts ialah satu bentuk disiplin! Ia merangkumi pelbagai aspek terutamanya fizikal yang terlibat langsung dengan seni tempur atau seni mempertahankan diri. Penggunaan bahagian tubuh badan sebagai senjata atau perisai untuk menangkis serangan luar berbentuk fizikal merupakan prinsip asas dalam pembelajaran atau latihan sesuatu MA itu sendiri. Hence, terbentuklah aspek self-defense pada semua martial arts di dunia ini. Banyak dipengaruhi faktor geografi dan sosio-politik, perbezaan MA terjadi disebabkan faktor-faktor ini. Sama ada sesuatu MA itu lebih mementingkan tangan, kaki, lutut, kepala, kekuatan fizikal, kelajuan, momentum pihak lawan, atau mengunci pergerakan, banyak dipengaruhi oleh aspek-aspek ini disamping faktor sejarah dan idoelogi masyarakat setempat pada tempat kelahiran MA masing-masing!

Self-Defense?

Self-defense adalah satu direct translation untuk BMnya Mempertahankan Diri. Seperti namanya, SD adalah untuk menahan diri dari ancaman bahaya, dan ancaman bahaya terhadap seseorang itu adalah pelbagai, tidak tertakluk kepada bahaya terhadap individu berniat jahat yang lain. Teknik SD juga berbeza-beza, ada yang melibatkan MA, tetapi ada juga yang langsung tidak melibatkan MA. Insya-Allah kita akan bincangkan mengenai perbezaan-perbezaannya dalam perenggan berikut...

Self-Defense in Martial Arts

Self-defense in martial arts actually vary... bergantung kepada apakah jenis MA tersebut. Tapi, secara amnya, ia melibatkan penggunaan tulang empat kerat untuk strike, punch, kick, block, lock and dodging attacks! Penggunaan kaki dan tangan secara meluas. Anda boleh menggunakan tangan anda untuk striking seperti teknik-teknik 'hand-knife', 'spear-hand', punching (Straight punch, hook punch, high punch, 1 inche punch, dan banyak lagi...), dan juga elbows. Jika anda menggemari filem-filem kung fu dari Hong Kong, anda akan perasan kegunaan bahu juga dalam MA untuk tujuan SD.

Biasanya, seperti dalam filem-filem aksi Hong Kong atau Hollywood ataupun Bollywood sekalipun, self-defense dalam martial arts bermaksud seni tempur, atau bahasa kampungnya seni bergaduh. Ia digunakan dengan berkesan dalam babak pertarungan yg vigorous! Memerlukan skil, kelajuan dan ketepatan yang tinggi. Ini sebenarnya tidak lari dari aspek SD sendiri walaupun mungkin pelaksanaanya lebih kasar, memungkinkan kepada kecederaan diri sendiri, walaupun SD itu asasnya untuk melindungi diri.

Namun, terdapat juga teknik-teknik SD dalam MA yg lebih harmoni. Yang lebih kepada penggunaan teknik daripada penggunaan tenaga yg berlebihan. Contoh mudah ialah teknik 'lock' seperti yg banyak digunakan dalam seni gusti, silat ataupun Aikido, dan 'One step sparring' dalam Taekwondo (dan juga kebanyakan MA yg lain)

Arts in Martial Arts

Konsep ini lebih luas dalam MA. Seperti seni-seni lainnya di dunia ini, terlalu banyak variasi seni dalam MA. Ia bergantung kepada selera masing-masing untuk menilai seni apakah yang terbaik bagi individual. Namun seperti seni suara/muzik yg bertujuan memberi hiburan kpd halwa telinga, dan seni lukisan untuk memberi kepuasan kepada mata, seni mempertahankan diri adalh untuk mempertahankan diri dari serangan/ancaman luar. Seni dalam MA adalah, sama ada derive from, or make for SD...

Beberapa contoh MA dan jenis seni yang ditawarkan secara ringkas:
Taekwondo, Kick Boxing, dan Muay Thai banyak menumpukan penggunaan kaki sebagai seni mempertahankan diri.
Aikido, Jiu Jut su dan Judo banyak menggunakan seni graping dan mengeksploit momentum penyerang untuk menjatuhkan lawan.
Classic Boxing, Karate, beberapa jenis kung fu seperti Wing Chun banyak menggunakan tumbukan.
Ada juga yang banyak based on penggunaan weapon seperti Ninjutsu/ninja dan juga silambam, namun kebanyakan MA sebenarnya mempunyai semua aspek yang disebut di atas, cuma penumpuan seni masing-masing mungkin berbeza!

Sports in Martial Arts

Hampir kesemua MA evolved into sport during peace time. Saya tidak akn menyentuh banyak mengenai ini kecuali jika ada pertanyaan...

Which martial art is the best?

Ini adalah soalan persepsi, sukar dijawab dengan objektif. Seperti yang saya luahkan di atas,seni sangat subjektif. Hanya individu yang boleh memilih seni yang disuaki diri-sendiri. Anda cuma boleh mendengar kelebihan atau kekurangan sesuatu seni itu dari orang lain, namun anda sendirilah yang perlu merasainya dan menghayatinya untuk mengetahui yang mana ialah terbaik (untuk diri anda)!

Which Martial Art is the most effective?

Again, it's depend. Jikaanda inginkan MA kerana seninya, maka perkara yang saya nyatakan di perenggan atas would be apply! Jika untuk SD, anda harus tahu minat dan kemampuan anda. Maksud saya, jika tahap kesukanan atau kecergasan anda tidak sebegitu baik, dan anda bermula dengan usia yg agak lewat, Taekwondo sudah tentu kurang sesuai. Masih boleh dicuba, bahkan ada juga rakan saya yang berumur 50-an dan baru bermula, tapi ruang untuk maju akan lebih sedikit daripada jika dia menyertai seni yang lebih'relax' seperti Aikido contohnya, ataupun Tai Chi.

Semua MA mempunyai kadar keberkesanan (effectiveness) SD yang tinggi, dan satu-satunya varians dari segi keberkesanannya sama ada untuk jalanan atau pertandingan bergantung kepada pelatih itu sendiri! Siapa berusaha lebih keras, pasti menampakkan hasil yang lebih baik!

Self-defense yang bukan MA

Self-defense bentuk ini sesuai atau lebih biasa dipanggil tips-tips keselamatan diri. Sebenarnya ini salah satu bentuk SD juga sebenarnya! Tips-tips yang biasa didengari seperti berjalan menghadap trafik, meletakkan beg tangan/bimbit pada sebelah yang tidak menghadap jalan untuk menghalang kejadian ragut, tidak berjalan keseorangan dalam lorong-lorong gelap atau sunyi dan banyak lagi dikira sebagai teknik-teknik SD juga!

Saya rasa sudah cukup penerangan perkara-perkara yang asas berkaitan MA dan SD. Ini penting untuk kita memahami kedua-dua aspek ini untuk melanjutkan perbincangan kita di lain masa berkenaan tips-tips seni mempertahankan diri dari blog saya ini. Harap sedikit sebanyak artikel ini membantu pemahaman kita mengenai kedua-dua aspek ini!



T/t: Jika ada sebarang cadangan dan komen sila berbuat demikian tanpa rasa was-was walaupun anda membaca entry ini 5 tahun selepas ia ditulis! Insya-Allah saya akan melayannya sedapat mungkin jika saya masih berblogging ketika itu :p

No comments:

Post a Comment

trashtalk here, beware, everything you said can and will be used against you~ LOL