Wednesday, January 16, 2013

Apa yang Percuma dalam 'Pendidikan Percuma'?

Pendidikan percuma. 'Percuma' merupakan perkataan yang menjadi pantang kepada rakyat Malaysia. It's too good to be ture, but we want it anyway!

Kebaikan pendidikan percuma ialah semua peringkat lapisan masayarakat akan menikmati pendidikan. Kewangan bukan lagi kekangan. Melahirkan masyarakat yang tidak buta huruf dengan berpendidikan tinggi serta berdaya saing bukan lagi satu mimpi semata-mata. Siapa berani jangka sejauh mana Malaysia boleh melangkah dengan semua ini?

Namun hakikatnya, pendidikan percuma bukanlah betul-betul percuma. Budget perlu diperuntukkan. tIc bukanlah pakar dalam hal-ehwal budget ini, namun Pakatan Rakyat nampaknya sangat yakin akan mampu melakukannya jika mereka memegang Putrajaya. Namun persoalan yang mesti timbul adalah, seberapa banyakkah budget akan diperuntukkan? Selama manakah budget ini boleh diperuntukkan? Adakah terdapat jaminan bahawa pendidikan percuma ini akan dapat terus dilakukan tanpa mengira cuaca ekonomi dan sebagainya? Rasa-rasanya, budget semestinya meningkat saban tahun, dan kerajaan pastinya menginginkan dan perlu memastikan terdapatnya jaminan bahawa kepakaran yang dihasilkan melalui pendidikan percuma ini, boleh dan pasti dapat berbakti kembali kepada negara yang 'membiayai' pendidikan mereka...

Kemudian datanglah kepada permasalahan jika pendidikan percuma dijalankan. Bagi menampung kos pendidikan percuma yang pasti naik saban tahun (kadar kelahiran meningkat, inflasi dan sebagainya), pastinya cukai akan ditingkatkan. Siapakah yang akan merasai bebanan cukai ini? Para lepasan universiti yang akhirnya akan memasuki sektor pekerjaan. Di sini, mereka akan ibarat 'membayar balik kos pendidikan' mereka dengan menampung 'kos' pendidikan adik-adik dan anak-anak mereka. Ini penting agar kelangsungan sistem ini diteruskan, jadi amat penting bagi kerajaan memastikan bahawa lepasan universiti yang 'dibiayai' mereka mampu memperoleh perkerjaan dan mempunyai pendapatan tetap dan tidak berhijrah ke negara luar dengan kepakaran mereka semata-mata mahu mendapat pulangan yang lebih lumayan! Ini baru masalah dari sudut teknikal sahja. Dalam berpuluh-puluh, malah beratus-ratus ribu orang pelajar yang tamat belajar sehingga ke peringkat menara gading dalam sistem ini, berapa ramai pula yang akan terus menyokong sistem ini selepas mereka memasuki alam pekerjaan? Remember, it's only a joke when it's not about you!

Satu lagi masalah yang mungkin timbul adalah masalah sikap. Seberapa ramaikah yang menikmati pendidikan percuma ini akan menghargai peluang ini? Kita lihat seberapa ramai yang terlepas peluang pendidikan, school drop-out, kaki ponteng dan mereka yang gagal dalam pelajaran mereka sama ada gagal dalam ujian ataupun gagal dalam menghayati pendidikan mereka, walaupun dengan sistem pendidikan berbayar sekarang ini? Siapa yang dapat menjamin bahawa dengan memberikan sesuatu yang tidak dihargai walaupun telah dibayar dengan wang ringgit sendiri, dan dengan memberikanya dengan percuma, maka ia kan lebih dihargai? Ini satu risiko yang harus kita hadapi apabila pendidikan percuma diberikan...

Seterusnya ialah masalah kemajuan dalam sistem dan proses pendidikan itu sendiri. Dengan hanya mengharapkan budget daripada kerajaan, semestinya kita akan mencapai satu tahap di mana sistem dan prose pendidikan itu tidak mampu dimajukan lagi. Apabila kos-kos infrastruktur, kos tenaga pengajar, kos utiliti dan inflasi meningkat, adalah hampir mustahil untuk kerajaan meningkatkan budget untuk pendidikan, dan agak tipis juga peluang untuk meningkatkan cukai. Pada tahap ini, kita akan melihat bahawa teknik PnP serta pendidikan kita sendiri pada situasi yang tidak mampu dimajukan lagi. 

Lalu, apa kelebihan pendidikan berbayar (Paid Education)?

Secara sepintas lalunya, ia membolehkan sektor pendidikan berdikari dan lebih berdaya saing apabila ia perlu 'hidup sendiri' tanpa mengharapkan bantuan semata-mata. Pelajar membayar harga pendidikan mereka, maka mereka berhak mendapat infrastruktur yang baik, sistem serta proses PnP yang berkesan dan sebagainya yang mana sesuai dengan apa yang dibayar oleh mereka. Pihak sekolah, atau universiti mampu terus bersaing dalam meningkatkan mutu pendidikan apabila mereka boleh berlumba-lumba menyediakan platform terbaik untuk ditawarkan kepada bakal 'pelanggan' mereka. Melalui sistem ini juga, pendidikan di negara ini tidak akan terlalu berharap kepada pembayaran cukai rakyat dan wang cukai boleh digunakan dalam sektor-sektor lain seperti pembinaan infrastruktur contohnya. Kerajaan juga tidak akan terlalu terdesak kehilangan pakar-pakar tempatan kerana ia sentiasa boleh disediakan oleh universiti-universiti tempatan yang berdaya saing. Pada masa yang sama juga, pendidikan akan lebih dihargai, terutamanya pendidikan tinggi kerana sukarnya untuk mendapat tempat dan kos pendidikan yang tinggi. Mereka yang sanggup berbelanja untuk pendidikan mereka, akan mendapat pulangan yang lebih lumayan apabila mereka memasuki alam pekerjaan. Inilah sistem yang kita namakan sebagai -reward-based!

Secara teorinya lah.

Apa pula kelemahan sistem pendidikan berbayar ini?

Secara jelasnya, keburukan pertama sudah semsetinya menimbulkan satu idea dalam diri setiap individu yang gagal melanjutkan pelajaran kerana latar belakang kewangan keluarga yang tidak mengizinkan! Pendidikan bukan lagi satu keperluan yang boleh diakses oleh semua pihak secara sama rata, tetapi adalah komoditi yang perlu direbut untuk memilikinya. Maka pada satu tahap yang kritikal, apabila pendidikan hanya menjadi hak eksklusif golongan yang berpendapatan sahaja, maka wujudlah paradoks yang seseorang itu perlu berpendidikan untuk keluar dari kemiskinan, namun sesorang itu perlulah kaya untuk mendapatkan pendidikan. Jurang antara yang kaya dengan yang miskin akan menjadi lebih ketara!

Juga, yang telah berlaku sekarang adalah menjadikan pendidikan itu sendiri sebagai komoditi utama. Berapa banyak kolej-kolej swasta yang wujud ibarat cendawan tumbuh selepas hujan dalam tempoh 2 dekad ini? Pada masa tIc masuk universiti dulu, heboh dengan cerita mengenai kolej-kolej swasta yang terpaksa ditutup kerana menawarkan kursus pengajian yang didapati tidak menepati standard yang diterima oleh kerajaan Malaysia. Sekarang juga sentiasa heboh mengenai masalah-masalah sosial yang diwujudkan oleh pendatang-pendatang asing, terutamanya dari sebelah benua Afrika, yang kebanyakannya memasuki negara ini atas tiket visa pelajar! Ini kerana pengusaha kolej-kolej swasta ini banyak yang cuba mengaut untung daripada berniat untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat. Asal poket penuh, tawarlah kursus apa-apa pun, buat kelas dekat rumah kedai, ambil pelajar asing yang entah betul ke tidak datang untuk belajar, lepas tu cetak sijil, selesai kerja! 

Kalau di Amerika, terdapat satu istilah digunakan bagi sekolah-sekolah seni mempertahankan diri yang beroperasi untuk mengaut keuntungan semata-mata dan mengabaikan kualiti pengajaran dan pelatih mereka, iaitu istilah McDojo. Maka di sini, kolej-kolej seperti ini juga wajar kita gelarkan sebagai McCollege...

Satu lagi fenomena yang berlaku ketika ini adalah mengenai masalah identiti institusi pendidikan tinggi, sama ada awam atau swasta. Melalui sistem pendidikan berbayar, fokus utama pelajar belajar bukan lagi bagi tujuan penghayatan ilmu serta bagi mencabar intelektual masing-masing lagi, tetapi adalah bagi mendapat pekerjaan yang baik dengan bayaran yang lumayan apabila sudah tamat pengajian. Ini adalah satu mentaliti yang silap, sesilap-silapnya! Munculnya mentaliti sebegini telah menimbulkan isu-isu seperti pendakwaan sektor-sektor pekerjaan bahawa institusi-institusi pengajian tinggi ini gagal menyediakan graduan yang diperlukan oleh pasaran kerja. Dengan kekurangan set skil-skil tertentu dan semestinya kurangnya tenaga profesional yang dihasilkan mengikut dakwaan meerka, menjejaskan peluang graduan baru untuk mendapat pekerjaan. Maka telah wujud pula permintaan-permintaan agar institusi-institusi ini mewujudkan pula kursus-kursus yang sesuai dengan bidang-bidang pekerjaan yang seida ada.

Ini bukanlah secara dasarnya satu perkara yang buruk, bahkan amat penting juga bai sektor pendidikan selari dan kekal relevan dengan pasaran kerja, namun apabila kesemua kursus-kursus yang ditawarkan menjadi kursus persediaan untuk sesuatu sektor pekerjaan, maka baik sahaja tukar nama-nama universiti dan institusi pengajian tinggi kepada 'Kilang Penghasilan Pekerja'! Universiti semakin berisiko untuk kehilangan identiti mereka, sebagaimana yang pernah tIc utarakan tak lama dahulu... 

Jadi, apakah jalan penyelesaian yang terbaik?

Pada tIc pendidikan percuma itu boleh dilaksanakan, namun tidak mungkin ia boleh dilakukan sepenuhnya. Jalan terbaik adalah mengambil jalan tengah, iaitu dengan pemberian biasiswa dan bantuan pelajaran seperti mana yang telah berlaku pada hari ini. Pelajar-pelajar yang kurang berkemampuan tetapi menunjukkan minat dan potensi yang cemerlang, layak menerima bantuan dan biasiswa ini. Cuma sistem ini hendaklah lebih telus. Satu kekecualian ialah, walaupun peljar tersebut daripada golongan atau keluarga yang mampu, namun jika mereka juga menunjukkan prestasi yang cemerlang, maka mereka juga layak mendapat tawaran sebegini. Maka secara tak langsung, kita telah menyediakan platform bagi golongan miskin untuk meneruskan pembelajaran dan pada masa yang sama memperkenalkan sistem berasaskan ganjaran kepada pelajar-pelajar yang cemerlang tanpa mengira latar belakang mereka!

Sistem pendidikan haruslah dikekalkan neutral dan bebas daripada pengaruh mana-mana anasir bukan akademik. Pendidikan bukanlah sekadar belajar di dalam kelas, ambil nota, buat assignment dan ambil ujian untuk lulus dan dapat sijil/diploma/ijazah untuk buat interview kerja sahaja. Pendidikan harus pergi lebih jauh daripada itu, terutamanya pendidikan tinggi! Sebab itulah institusi pendidikan harus mampu menampung diri mereka sendiri dan tidak dicampuri oleh pihak kerajaan sangat, terutamanya dari segi kurikulum mereka. tIc tidak melihat perkara ini dapat dilaksanakan jika pendidikan ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan. Pada masa yang sama juga, pendidikan harus dikawal daripada dijadikan bahan kmoditi bagi golongan tidak bertanggung jawab menjadikannya sebagai sumber keuntungan semata-mata. PTPTN wajar dikekalkan pada pandangan tIc sekadar untuk memastikan bahawa pelajar-pelajar yang ke menara gading menghargai peluang dan pendidikan mereka kerana ia dibayar oleh titik peluh mereka sendiri, kelak. Tidaklah mereka membuang masa dan terus lalai kerana apa yang mereka dapat semuanya percuma. Yang berbayar pun masih ramai yang leka, apatah lagi kalau sudah percuma?! Para mahasiswa baru-baru ini dengan lantangnya meng-klaim diri mereka sebagai pemimpin masa hadapan, dan walaupun bukan niat tIc untuk menafikan keyakinan mereka, namun mereka haruslah mebuktikan dakwaan mereka itu dengan bukan sekadar berkata-kata...

Cuma part PTPTN tu, kalau boleh hapuskanlah caj yang melibatkan riba', itu sahaja permintaan tIc!






T/t: Everybody want to change the world, everybody want to change the world, but no-one, no-one wants to die!

No comments:

Post a Comment

trashtalk here, beware, everything you said can and will be used against you~ LOL