Thursday, November 24, 2011

Multi Level(3) Muthafaking!!

Selepas hampir dua tahun kisah ini bersambung, aku mengambil kesempatan untuk menyambungnya sementara aku masih belum lupa dan tak banyak idea nak menulis mengenai perkara lain...

Sebenarnya, kalau kita tak banyak pengalaman, kata-kata promoter MLMers ni sangat menarik hati dan senang untuk mempengaruhi orang-orang yang berfikiran naif. Hampir samalah dengan apa yang hampir terjadi pada aku sendiri, 7 tahun lepas... Tapi ada something yang sentiasa menyekat aku daripada menyertainya (Alhamdulillah...) iaitu, tak lain tak bukan ialah jumlah modal permulaan RM 2000...

Aku pun tak tahu apa relevannya modal RM 2000 tu. Apa yang aku diberitahu ialah jika di bawah nilai tersebut, maka para MLMers tidak akan mendapat jumlah keuntungan yang maksimum. Dengan kata lain, RM 2000 ialah jumlah minimum bagi para MLMers mendapat segala manfaat menyertai skim yang mereka promosikan tersbut. Tu lah sedikit sebanyak yang aku tahu.

Bagi seorang pelajar universiti yang miskin, mendengar mengenai betapa mudah dan lumayannya manfaat-manfaat yang diperoleh oleh MLMers ni, memang agak menggugat iman. At first aku encounter para MLMers ni dekat matrikulasi dulu. Tapi masa tu, modus operandinya masih berteraskan produk dan masih boleh agak dipercayai. Pada masa tersebut, gerakan mencari downline tidak seaktif MLM sekarang. Namun, apabila ada yang mengajak, aku menolak dengan cara baik dengan alasan tipikal seperti, "nanti aku pikir-pikirkan dulu..." atau, "Aku malas sebenarnya, sebab aku nak konsentret stadi je kat Matriks ni..."<---alasan poyo...

Pada pendapat aku pada ketika itu adalah pasaran yang wujud adalah terhad dan tidak kuat. Jika difikirkan, jika semua pelajar menjadi ahli downline masing-masing, ahli terakhir akan menjadi ahli yang paling rugi, dan the pioneer akan menjadi yang paling untung. Itu jika difikirkan dari segi manfaat yang diperolehi melalui struktur piramidnya. Jika dikira dari segi jualan produk juga, jika semua pelajar menjadi ahli dan mendapat diskaun untuk membeli produknya, di mana logiknya untuk menjual barangan tersebut kepada pelajar yang bukan ahli? Bukankah itu mematikan pasaran produk itu sendiri? Entahlah...

Ok, kembali kepada topik utama. Satu perkara yang sentiasa mengganggu pemikiran logik aku adalah kaedah yang sering digembar-gemburkan oleh 'penceramah' MLM ini apabila memberi 'ceramah' kepada potential members mencapai RM 2000 tersebut! Para 'penceramah' ini biasanya sedar bahawa potential 'members' mereka terdiri daripada mereka yang tidak punya pendapatan tetap (i.e: pelajar), lalu mereka memberitahu cara terbaik untuk memperolehi modal dalam sekelip mata adalah dengan BERHUTANG! Kaedah yang paling aku benci dan tidak percaya!!

Ok, cerita ini tidak berakhir di sini. Kononnya, kata para 'penceramah' ini, mereka juga bermula dengan kaedah yang sama, dan over time, mereka boleh membayar balik hutang-hutang tersebut selepas 2,3 bulan menyertai skim mereka. Dan katanya kita boleh mula meminjam dengan ibu bapa, adik-beradik, saudara mara, dan rakan-rakan terdekat (Hotak dia!!)

Aku sentiasa aware dengan keburukan berhutang. Kerana duit adalah perkara yang sensitif, dan suka atau tidak, ada yang putus saudara kerana duit. Jadi hutang-hutang ni bukan benda yang boleh dibuat main-main. It's one thing to owe someone up to RM 2000 when you don't have a steady income, it's another thing to owe from more than one person to make up that amount!!

Namun yang aku hairankan adalah, tidak pernah sekalipun, aku ulang, TIDAK PERNAH SEKALI PUN, para MLMers ni menawarkan diri mereka untuk memberi pinjam kepada potential members duit mereka SENDIRI bagi membolehkan potential members ini memulakan, apa yang kononnya adalah perniagaan mereka sendiri!

Yang aku hairannya bukan apa, kalau mereka sudah lama berada dalam skim tersebut, mendapat pulangan lumayan setiap bulan dengan hanya bermmodalkan air liur (dan RM 2000 yang mereka bayar hanya untuk kali pertama), serta mendapat pelbagai hadiah dan manfaat daripada skim tersebut, tidak dikira dari segi percentage yang diperoleh daripada downline masing-masing, apalah susahnya nak tolong seorang dua ahli baru setup-kan diri mereka dalam skim tersebut, ye tak? Apalah salahnya memberi mereka pinjam RM 2000 untuk mereka mulakan 'perniagaan' tersebut, jumla itu terlalu sedikit jika dibandingkan dengan manfaat yang bakal mereka perolehi kelak kerana mempunyai seorang lagi downline. Dan wang tersebut bakal dibayar balik, once ahli baru tersebut mencapai bonus 2,3 bulan pertama mereka. Apa salahnya?

Atas dasar pemikiran inilah aku menyimpan syak wasangka dalam semua skim MLM. Aku rasa hanya satu perkara sahaja yang menghalang mereka daripada membuat seperti yang aku nyatakan di atas, iaitu mereka sendiri tidak yakin bahawa ahli baru akan dapat bertahan. Pada masa yang sama, mereka juga tidak yakin dengan skim mereka untuk terus bertahan. Ataupun sebenarnya, mereka sendiri tidak pernah untung daripada skim mereka sendiri. That, or maybe they all just a greedy muthafaker!!

Jadi, sebagai kesimpulannya, apabila ada sesiapa yang mempromosikan kepada anda skim MLM berbentuk piramid, dan meminta anda menyediakan modal dalam lebih kurang RM 2000, maka anda cubalah meminta mereka sendiri untuk memberikan anda hutang RM 2000 tersebut. Jika mereka sanggup, than, you'll got nothing to lose. If they don't, then just run away...

After all, mereka selalu cakap nak tolong Melayu lah, nak tolong student lah...


BULLSHIT!!

No comments:

Post a Comment

trashtalk here, beware, everything you said can and will be used against you~ LOL